River Kwai - Reisverslag uit Lipah, Indonesië van Pascale Vugts - WaarBenJij.nu River Kwai - Reisverslag uit Lipah, Indonesië van Pascale Vugts - WaarBenJij.nu

River Kwai

Blijf op de hoogte en volg Pascale

04 Augustus 2016 | Indonesië, Lipah

Ook voor de volgende etappe is uitslapen er niet bij, om 07.00 uur worden we bij het hotel opgehaald voor een autorit van ruim 3 uur naar River Kwai. Onze eerste stop is bij het oorlogsmuseum in ..., waar het verhaal verteld wordt van de 300.000 POW's (Prisoners of War) die onder dwang van Japan de spoorlijn aangelegd hebben. Meer dan 100.000 mensen, waaronder 3000 Nederlanders hebben dit niet overleefd. We bezoeken ook de naastgelegen begraafplaats met meer dan 5000 graven), heel indrukwekkend en prachtig onderhouden. Elk graf is aangeharkt en voorzien van beplanting, erg mooi. We rijden door naar de beroemde 'bridge over de River Kwai', die je tegenwoordig te voet, lopend over het spoor, over kunt steken. Aan het begin van de middag arriveren we bij onze volgende slaapplek, .... Ingerichte tenten voorzien van electriciteit en eigen openlucht sanitair, buiten douchen en toiletteren dus! Na de lunch bezoeken we nog een oorlogsmonument en lopen we de Hellfire Pass. Erg indrukwekkend allemaal, we weten hier eigenlijk maar weinig van, maar het heeft wel heel veel mensenlevens gekost!
Gelukkig ook nog wat tijd voor ontspanning en een duik in de rivier. Onze 'glamping' zit vol met vooral Nederlanders, in het Rainforest was dit al net zo. Het kampvuur valt door regen letterlijk in het water, om 22.00 uur is overal het licht uit. Slapen doen we niet echt goed, +35 graden en heel veel, niet thuis te brengen, geluiden. Maar het is maar voor een nacht, we reizen per longtailboot verder naar het Jungle Raft kamp, op het water. Een heel leuk kamp, bamboe huisjes op vlotten gebouwd, maar zonder electriciteit deze keer (ik heb de geur van petroleumlampen nog in m'n neus zitten). Het kamp wordt gerund door de Mons, een volk dat jaren geleden gevlucht is uit Birma en een nieuwe plek (eigen dorp) heeft gevonden in de heuvels. Inmiddels weten we dat de resorteigenaar hen 'dwingt' traditioneel te leven, speciaal voor de toeristen. Het dorpje ziet er echt inheems uit, hutjes van klei en bamboe en geschminkte bewoners in traditionele kleding. Het rijden op olifanten behoort tot de excursie mogelijkheden, maar dat slaan we liever over, zo zielig voor die prachtige beesten! Een activiteit hier die niet verveelt is 'floating'; met een zwemvest aan je stroomafwaarts laten drijven, superleuk!
's Avonds na het eten is er nog een traditionele dansvoorstelling. Na een paar potjes kaarten (pesten, fokken (?) en presidenten) proberen we maar in slaap te komen op de deining van het water. Douchen hier kan wel (koud), maar dan is ook het toilet en de wastafel nat (shower, shit & shave on the same time, volgens een collega van Jurgen)! Zoals elke vakantie komen we ook nu bekenden tegen, Floris zijn docent Duits deze keer! Kleine wereld...
Het is fantastisch geweest, weer terug in Bangkok brengen we de laatste avond door op een van de rooftopbars van de stad. We eten op de 52e etage van de State Tower, wat een geweldig restaurant en dito uitzicht, niet te beschrijven! Wie de film Hangover II gezien heeft zal het wel herkennen, hier zijn de opnames gemaakt. Een mooiere afsluiting van Thailand konden we ons niet wensen!
Volgende bestemming is Bali, tijd om even te relaxen (en voor de jongens ook graag uitslapen...)

• 04 Augustus 2016 - 17:45

Sandra:

Wat een ervaringen weer, heerlijk om te lezen... Nu lekker wat uitrusten op Bali en vooral blijven genieten .. Dikke kus voor alle5

• 05 Augustus 2016 - 11:39

Ad: